Czym są nawyki?
Nawyki to codzienne zachowania i czynności, które wykonujemy niemalże automatycznie, bez większego namysłu.
Mycie zębów, poranna kawa czy herbata, mówienie „dzień dobry” starszym sąsiadom – to czynności, które robisz, nie zastanawiając się. Jeśli ich nie zrobisz, będziesz czuć się nieswojo (wychodzisz z domu bez umycia zębów?). Możesz później nie pamiętać, że je zrobiła_eś (czy zamknęłam drzwi na klucz?). Czasem łapiesz się na tym, że robisz je, mimo że właśnie dziś miało być inaczej (jadę do domu „jak koń dorożkarski”, chociaż miałam wstąpić na pocztę).
To właśnie nawyki. Osobiste rytuały, które wpływają na sposób, w jaki żyjemy i radzimy sobie z różnymi sytuacjami.
Badania pokazują, że odpowiadają za około 40% naszych działań.
Po co nam nawyki?
Nawyki pozwalają nam zaoszczędzić czas i energię, bo dzięki nim nie musimy podejmować decyzji odnośnie każdej czynności, którą wykonujemy.
Nawyki pozwalają nam robić wszystko sprawniej, w powtarzalny sposób, bez względu na to czy mamy akurat lepszy czy gorszy dzień.
Nawyki uwalniają nasz czas i myśli, dając miejsce na twórcze działanie.
Jak powstają nawyki?
Mechanizm powstawania nawyków opiera się na tzw. pętli nawyku, składającej się z 3 elementów: wskazówki-działania-nagrody.
Nawyki mogą się tworzyć przez całe życie, jednak ich baza powstaje, kiedy jesteśmy dziećmi. Dzieci w wieku 8-12 lat uczą się wielu nawyków, zarówno dobrych, jak i złych. Dobre nawyki, takie jak dbanie o higienę, czytanie czy zdrowe jedzenie, pomagają dziecku rozwijać się i czuć się pewniej. Złe nawyki, z drugiej strony, mogą wpłynąć negatywnie na ich zdrowie czy relacje z innymi.
Dlatego ważne jest, aby wspierać dzieci w kształtowaniu pozytywnych nawyków, które będą im służyć przez całe życie.
Jak zbudować nawyki u dziecka?
Jeśli stosujesz podejście tradycyjne, wielokrotnie przypominasz dziecku, żeby coś zrobiło.
Prawdopodobnie już tego próbowałaś. Niektóre nawyki powstały. Ale niektóre czynności dziecko wykonuje tylko, jeśli mu przypomnisz.
Istnieje prawdopodobieństwo, że wskazówką, wyzwalaczem dla tych czynności stało się dla dziecka Twoje polecenie/przypomnienie i dlatego nie podejmuje jej samo.
Ale istnieje też inna metoda. Szybsza. Bardziej skuteczna. Wykorzystując wiedzę o nawykach i motywacji, możecie wybrać i zaprojektować nawyki, które Twoje dziecko szybko przyswoi. Co więcej, nauczy się, jak to robić i w przyszłości będzie mogło samo kształtować nawyki, które będą mu służyć.
I o tym właśnie jest ten kurs.